Dbajcie o swój skarb!

4

Każdy z nas lubi spędzić przy komputerze ładnych parę godzin grając w swój ukochany tytuł. Wiele osób robi to codziennie, a dodatkowo jeszcze wypełnia papiery w pracy, piszę licencjat lub odrabia pracę domową. To wszystko jest gigantycznym obciążeniem dla naszych skarbów, nadgarstków, które w końcu mogą się zbuntować. Jak o nie zadbać? Jak rozpoznać, że dzieje się coś złego?

Nie jestem lekarzem. Wykształcenie medyczne to ostatnie, o które można mnie posądzić. Jednak trafiła mi się dosyć interesująca przypadłość: Zespół Cieśni Nadgarstka[ZCN]. Jest to schorzenie wynikające z eksploatacji ścięgien i więzadeł w dłoni. One się powiększają blokując tętnice, a wynikiem tego jest brak odpowiedniego dopływu krwi do nerwu pośrodkowego. Spokojnie. Też niewiele z tego rozumiem. Interesuje nas głównie to w jaki sposób ZCN wpłynie na naszą wydajność grając.

Od ponad roku spędzam przy komputerze około dziesięciu godzin dziennie. Pisząc teksty, komentując, analizując gry czy streamując. Nie liczę tu rzeczy związanych z przeglądaniem facebooka chociaż do tego bardziej używam kciuka na telefonie (też chcecie o nim tekst?). Często zdarza mi się pojawiać uczucie drętwienia dwóch palców: małego i serdecznego. Potem to promieniuje w kierunku łokcia. Najgorszy jest fakt, że nie można tego się pozbyć, ani ćwicząc, rozciągając nadgarstek czy inna czynnością w momencie pojawienia się bólu. Tak, towarzyszy temu również ból. Jedyne co pozostaje to cierpliwie czekać. A co powiecie jak dodam, że to samo atakuje w nocy? Nawet teraz, gdy piszę ten tekst?

Będąc graczem musimy przywiązywać do tego wielką wagę. Wystarczy wspomnieć, że w zaawansowanym stadium, jeśli nie zadbamy o rozwiązanie problemu, czekać nas będzie operacja. W końcu nikt nie chce stracić czucia w dwóch dłoniach. Wynikiem schorzenia, patrząc z perspektywy gracza, jest gigantyczny spadek efektywności. Z trudem przychodzi trzymanie myszki, a pisanie przy użyciu lewej dłoni jest prawie, że niemożliwe. Nie mówiąc już o odpowiednich timingach dotyczących combo.

Możecie szybko sprawdzić czy macie powód do zmartwień. Wystarczy przeprowadzić test Phalena. Wierzchnie strony dłoni niech stykają się jak na obrazku. Jeśli poczujecie wciągu następnych 2-3 minut drętwienie, mrowienie czy ból to znaczy, że warto skonsultować się ze specjalistą.

Test-Phalena

Jak temu zaradzić? Powiem wszystko to co wiecie, ale chcę, abyście byli świadomi, że to nie jest coś odległego i „nigdy mnie nie dopadnie”. Też tak myślałem. Co rundę, mecz czy godzinę zróbcie przerwę. Zabierzcie ręce z biurko, strzepnijcie palce, aby zmieniły nieco pozycję. Pozaciskajcie dłonie, prostujcie i zginajcie nadgarstek. Typowe ćwiczenia, ale poprawiające krążenie, zmniejszające ucisk na nerwy.

Należy pamiętać o tym, że jeśli objawy się powtarzają i nie chcą odpuścić na rehabilitację czy leki przeciwzapalne może być za późno. Wtedy pozostaje tylko operacja. Nikt chyba nie chce walczyć z zanikiem mięśniowym? Tak? No. To dobrze. Piszę ten tekst jako przestrogę. To co przez wielu nas uważane jest za błahostkę może naprawdę się przydarzyć. Nie ignorujecie tego typu objawów, gdyż potem mogą przeszkodzić w karierze esportowej jak i zwykłym cieszeniu się tym co kochamy: grami.

.

  • SzymexTank

    Ja nie mam problemów z nadgarstkiem, wystarczy 3 razy dziennie go rozgrzewać masturbując się do ukochanych postaci z koreańskich mmorpg.

    • Adam

      Dziwne macie praktyki w tym Białymstoku kolego, no ale jak to mówią, wolny kraj.

      • SzymexTank

        Nie rozumiem, nie pochodzę z Białegostoku.

        • Adam

          :)