Oath of the Gatewatch we wzorowy sposób uzupełnia swoimi mechanikami wydany przed nim Battle for Zendikar, zaś nowości, które wejdą do gry wraz z OGW na stałe uplasują się w historii „Medżików”. Omówmy więc, z czym będziemy mieć do czynienia!

BEZKOLOROWA MANA
Czyli swoista „mała rewolucja” w MTG. Battle for Zendikar wprowadził wątek „braku koloru” (m.in. poprzez zdolność devoid). Teraz jednak – gdy Eldrazi zaczęły panoszyć się na poważnie – w końcu nadszedł czas na przydzielenie odpowiedniej im many.

Colorless-symbol

WASTES: nowy typ landów
Landami pozwalającymi uzyskać bezkolorową manę (oznaczaną skrótowo jako {C} od słowa colorless) są Wastes, czyli pustkowia pozostawiane przez Eldrazi w ich marszu ku dominacji Zendikaru.

Zwrócić należy uwagę na fakt, że nie posiadają one typu! Jeśli więc jakaś karta, np. Exploding Borders żąda od nas wybrania basic land type, nie możemy wybrać Wastes. Niemniej nadal możemy posiadać w talii dowolną ilość pustkowii, toteż nic nie stoi na przeszkodzie w budowie bezkolorowych decków ;)

Wastes

WYKORZYSTANIE BEZKOLOROWEJ MANY W PRAKTYCE
Nowe rozwiązania wiążą się z nowymi możliwościami, lecz także z komplikacjami. Wprowadzenie bezkolorowej many nie tylko pozwoliło utworzyć karty i sytuacje, gdzie jej użycie jest niezbędne, lecz także zmienić tekst (czy też raczej skonkretyzować) już istniejących kart.

Spatian Contortion

Wraz z dodaniem bezkolorowej many otrzymaliśmy szereg kart, do których zagranie musimy użyć właśnie tego typu naszej „magicznej energii”. Przykładem jest zaprezentowana tutaj karta Spatial Contortion, w przypadku której musimy ponieść koszt dwóch punktów many: jednego dowolnego {1},który możemy opłacić jakimkolwiek innym landem(czyt. nie poprzez bezkolorowe Wastes), oraz jednego bezkolorowego {C}, za który musimy zapłacić konkretnie bezkolorową maną.

Nie jednak powodów do obaw, symbole {1}, {2}, oraz {X} nadal pozostają w użyciu, jako te pozwalające użyć dowolnego typu many. Wejście bezkolorowej many {C} pozwala zaś uściślić i skonkretyzować działanie istniejących już kart.

Przykładem może być tutaj np. karta Ally Encampment. Zauważmy, że znacznik {1} w pierwszej zdolności tej karty, oraz {1} z ostatniej znaczą…zupełnie dwie inne rzeczy! Dzięki osobnemu znacznikowi {C} karty tego rodzaju nie pozostawią już wątpliwości, bowiem tam, gdzie do tej pory widniał napis „Add {1} to your mana pool,” teraz zobaczymy „Add {C} to your mana pool.”

Ally Encampment

By pomóc graczom odnaleźć się pośród zmian, ekipa MTG dba o to, by baza danych z opisami dotychczas istniejących kart została zaktualizowana o nowe symbole (jeśli więc będziecie mieli kłopot z tekstem na jakiejś karcie, nie bójcie się pytać wujka google). Ponad to w przypadku reprintu danych kart stosowane będą nowe oznaczenia, przykładem jest karta Unknown Shores, której wersje przed i po reprincie porównać możecie poniżej.

Shores2
Shores

COHORT
Nie samą maną jednak człowiek żyje, toteż w OGW zaprezentowano nam zupełnie nową zdolność: Cohort, czyli kohorta. Zdolność ta pozwala zacisnąć współpracę między sojusznikami (Ally), dając graczom możliwość aktywowania szeregu nowych efektów.

Cohort card

Cohort działa w określony sposób: tapując stronnika Ally z tą zdolnością mamy możlwiość stapowania innego Ally. Gdy tego dokonamy, efekt widniejący na karcie prowodyra całego zajścia zostaje aktywowany.

W przypadku zaprezentowanej tu Drana’s Chosen jest to wrzucenie stapowanego 2/2 zombie na pole bitwy, jednakże również i inni stronnicy z Cohort’em posiadają cały szereg ciekawych efektów.

WAŻNE: rozpocząć akcję możemy jedynie za pomocą stwora, który jest gotów do walki, a więc nie jest pod wpływem summoning sickness! Niemniej gdy już wybieramy stronnika, którego chcemy stapować do pary, może to już być stwór Ally, który dopiero co wszedł na stół.

SUPPORT
Czyli wsparcie, jakiego udzielić możemy naszym dzielnym wojakom walczącym o wolność Zendikaru.Wspierać możemy wszystkich przyjaznych nam stronników, zarówno swoich, jak i sojusznika (w przypadku gry w Two-Headed Gianta).

support 3

Przykładowo: zagrywając kartę z tym efektem, np. Press into Service, mamy możliwość wsparcia dwóch przyjaznych nam jednostek counterami +1/+1, a także objąć kontrolę nad dowolnym stworzeniem do końca tury, z dodatkowym haste’m.
W przypadku zaś, gdy na stole posiadamy tylko jednego stwora, możemy rozdać jedynie jeden +1/+1 counter. Jeśli z kolei w ogóle nie posiadamy żadnego stronnika, wtedy możemy aktywować jedynie drugi efekt karty (przejęcie kontroli nad dowolnym stworzeniem).

Zdolność Support posiadają także niektórzy stronnicy, jak np. Relief Captain. Analogicznie: gdy go zagrywamy, mamy możliwość aktywacji Support 3, czyli rozdania counterów +1/+1 trzem różnym stworzeniom. Co ważne, nie możemy wspomóc tym efektem samego Captaina,gdyż tekst efektu głosi wyraźnie: countery nałożyć możemy jedynie na inne stwory (other creatures).

Support 2

SURGE
Kolejną zaprezentowaną w OGW mechaniką jest Surge. Na czym polega? Mianowicie jeśli z Waszej strony zagrane zostanie w danej turze jakieś zaklęcie, wtedy karty posiadające zdolność Surge można wrzucić na stół płacąc maną ich Surge Cost – niższy od normalnego.

Tym sposobem zagrywając np. Comparative Analysis po uprzednio rzuconym zaklęciu, zmniejszamy koszt tej karty o {1}.

Pamiętać należy, że efekt Surge działa również w przypadku, gdy gracz będący Waszym sojusznikiem zagra zaklęcie. Daje to kolejne możliwości współpracy w formacie Two-Headed Giant.

surge 1
surge 2

Żeby było jeszcze ciekawiej – zdolność Surge posiadają również niektóre stwory! Przykładem może być tu Tyrant of Vacault, którego wraz z zastosowaniem Surge‚a możemy nie tylko wrzucić na stół taniej o całe {2} many, lecz także uderzyć za 3 obrażeń we wrogiego stwora bądź gracza! Krótko mówiąc: opłaca się surge’ować!

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże wam odnaleźć się wśród nowinek czekających nas w Oath of the Gatewatch, oraz w wykorzystaniu ich podczas gry. Pozostaje mi życzyć Wam szczęśliwych rozdań. Do zobaczenia na prerelease!