Czym jest RPG?

0
źródło: google.pl

   Dla tych z Was, którzy zetknęli się już z grami RPG, ten tekst nie wniesie nic nowego, ani specjalnie odkrywczego. Omińcie go więc, jak widziany miliony razy opening Baldur’s Gate i ruszajcie dalej w poszukiwaniu przygód. Tym z Was, którzy postanowili podjąć ogromny wysiłek wklepania w Google tajemniczego trzyliterowego skrótu i doszli do wniosku, że ручной противотанковый гранатомёт, to nie do końca to o co im chodziło i koniec końców trafili na ten artykuł, mam nadzieję w miarę prosto odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań, wyjaśnić czym są gry fabularne i skąd się wzięły. Czemu to rewelacyjna zabawa, będziecie musieli przekonać się sami. .

źródło: google.pl

   Serię Wiedźmin, The Elder Scrolls, Baldurs Gate, Gothic czy Dragon’s Age pewnie większość z Was zna, albo chociaż kojarzy. Nie będzie pewnie dla nikogo zaskoczeniem, gdy napiszę, że większość tych gier wywodzi się z klasycznych gier RPG – tych na papierze. Czym są i skąd się wzięły gry RPG? Historii gatunku można się zacząć dopatrywać nawet w XIX wieku, ale na potrzeby tego artykułu nie będziemy sięgać aż tak daleko i analizować krok po kroku ewolucji tej formy rozrywki. W wielkim skrócie w latach sześćdziesiątych w USA jednym z popularnych hobby stały się figurkowe gry strategiczne. Wraz z rosnącym w tym czasie, po kolejnym wydaniu w roku 1965 Władcy Pierścieni Tolkiena oraz wznowieniu Conana z Cymerii Roberta E. Howarda, zainteresowaniu literaturą fantasy i ideami średniowiecza powstało wiele klubów zrzeszających fanów literatury, fantastyki i miłośników średniowiecza. W tym właśnie czasie, jedna z grup graczy, Gary Gygax, Donald Kaye i Terry Kuntz założyła Lake Geneva Tactical Studies Association i testowała system Chainmail, na zasadach którego opierała się kampania Blackmoor, będąca jedną z podwalin pierwszego i chyba do dziś najpopularniejszego systemu RPG – Dungeons&Dragons. Od czasu pierwszego D&D wiele się zmieniło, wiele rozwinęło, powstało wiele systemów i settingów w najróżniejszych klimatach – od rożnych form fantasty, przez horror, cyberpunk, po science-fiction. Historia tych gier to temat na osobny artykuł, ale wracając do meritum – czym właściwie jest RPG?

źródło: google.pl
źródło: google.pl

   Przede wszystkim to rozrywka grupowa, forma gry towarzyskiej. W typowej rozgrywce bierze udział kilku graczy oraz Mistrz Gry, na którym spoczywa ciężar prowadzenia rozgrywki. Rozgrywkę najłatwiej porównać do teatru improwizacji, w którym Mistrz Gry pełni rolę scenarzysty, narratora oraz aktora wcielającego się w role drugoplanowe. Gracze natomiast są aktorami odgrywającymi role pierwszoplanowe, ale nieznającymi scenariusza i zmuszonymi improwizować reagując na wyzwania stawiane im przez MG. Do tego wszystkiego, dochodzi element losowości – działania bohaterów osiągając sukces lub kończą się porażką, w zależności od wyników rzutów kością w odniesieniu do statystyk określających postać na tzw. karcie postaci.

Zbiór zasad, decydujących o tym, kiedy i jak rzucać kością, jak wyglądają statystyki i karty postaci, czy nawet jakich kostek używać w danej grze nazywa się mechaniką – część systemów oparta jest na uniwersalnych mechanikach, jak np. D20 – mechanika, w której podstawą jest dwudziestościenna kostka, inne systemy wytworzyły własne mechaniki. Reguły rządzące grami RPG, czy nawet sama idea ich działania mogą wydać się Wam niesamowicie skomplikowane i szczegółowe. W ręku laika spora część kart postaci wygląda jak skrzyżowanie listy dziwnych nazw z maturą z matematyki. Nie zrażajcie się tym. Zwykle kilka pierwszych minut rozgrywki wystarczy, żeby zrozumieć o co chodzi i złapać bakcyla, który na długi czas zapewni wam mnóstwo rozrywki.

Silverymoon_-_Moonbridge

   Jak to wygląda w praktyce? Najłatwiej będzie Wam sprawdzić, jeśli skrzykniecie znajomych i spróbujecie zagrać, albo spróbujecie znaleźć doświadczonego Mistrza gry, który wprowadzi was w tajniki gier fabularnych. Dla niecierpliwych, albo pozbawionych możliwości odnalezienia Mistrza Gry, spieszę z wyjaśnieniem. Typowa rozgrywka trwa około 5-6 sześciu godzin i w środowisku ludzi grających w RPG nazywana jest sesją. Najłatwiej taką grę porównać do interaktywnego słuchowiska radiowego, gdzie odgrywany jest jedynie werbalny element. Prowadzący rozgrywkę Mistrz Gry, przygotowuje scenariusz, w którego fabułę chce wciągnąć bohaterów odgrywanych przez graczy. Czasem jeden scenariusz trwa jedną sesję, czasem więcej. Czasem kilka scenariuszy zawiera wspólny wątek, łączący kolejne scenariusze w kampanię. Tego jak potoczy się opowieść, nigdy nie wiadomo. Są elementy, które można przewidzieć, niektóre zachowania bardziej doświadczeni Mistrzowie Gry potrafią wymusić lub sprytnie nakłonić graczy by wybrali ścieżkę, która jest po jego myśli. Najważniejsze jest jednak, że w RPG nie ma zwycięzców i przegranych. Liczy się opowieść, niesamowite, interaktywne doświadczenie, które pozwala Wam się stać się częścią jednego z wielu fantastycznych światów. Nie potrzebujecie do niego sprzętu za ciężkie pieniądze, bo wyobraźnia sama zapewni wam jakość 4K.

Jeśli mój krótki wstęp, zainteresował Was chociaż trochę, zbierzcie grupę przyjaciół, wybierzcie jeden z licznych systemów i zdecydujcie, czy macie ochotę zapolować na smoki i rozbijać się po gościńcach, przetrwać w świecie zniszczonym przez wojnę nuklearną, przenieść się na pokład statku na orbicie nowo odkrytej planety czy może odkrywać potworną rzeczywistość ukrytą w cieniu wielkich miast. Wyobraźnia nie ma ograniczeń a przygody czekają bliżej niż się Wam wydaje.

Krzysztof „Azariash” Mach